Žárovka H7 stále kraluje

Vláknové žárovky pro osvětlovací tělesa v domácnosti se již nepovažují za rentabilní světelný zdroj, ale u halogenových autožárovek to zdaleka neplatí. Jsou stále v provozu a pravděpodobně budou i mnoho dalších let. Čerpají totiž z výhod především ty tři základní – velmi nízkou cenu, snadnou vyměnitelnost a relativně dlouhou životnost. Není tedy důvod je plošně nahrazovat jiným osvětlením.
Možná si vybavíte v této souvislosti boom, který nadešel v souvislosti s xenonovými výbojkami, a kdy se předpokládalo, že brzy nahradí právě zmiňované halogeny. K ničemu takovému však nedošlo a jedním z důvodů je vysoká pořizovací cena, a především nesnadná výměna. Tu totiž nesmíte provádět svépomocí, s výbojkou se musí zacházet velmi opatrně, jde o trubici pod vysokým tlakem, obsahuje rtuť, a navíc je celý systém zapojen na nebezpečné vysoké napětí. Úraz elektrickým proudem a explozi baňky nelze podceňovat.

energie

Měnit obě žárovky, nebo jen jednu

V souvislosti s instalací žárovek h7v předních světlometech se někteří řidiči ptají na webových diskusích, jak je to s životností druhé žárovky z páru, z nichž jedna praskne. Objevují se častokrát názory, dokonce servisních mechaniků podložené praxí, že jestliže praskne jedna, ta druhá nevydrží dlouho, Zpravidla odchází po několika týdnech a vyplatí se současně vyměnit i tu druhou.
To je docela zásadní záležitost, zvláště u vozů, kde si výměnu nezvládneme provést sami, a kde musí nastoupit odborník. Některé karosérie moderních aut jsou koncipovány tak, že je nutné kvůli prasklé žárovce odmontovat celý nárazník, přední masku a soustavu krytů, čímž se tento úkon i prodraží. V takovém případě se vyplácí provést výměnu u obou světlometů, a tím se náklady na servisní zásah výrazně sníží, zvláště při představě, že bychom něco podobného měli absolvovat za pár týdnů znovu.

hruška

Žárovky h7 nebo i ty starší dvouvláknové typy h4 se obvykle kupují v párech a také se v párech instalují. V některých kuloárových diskusích můžete objevit informaci, že jde o paralelní zapojení světelného okruhu, a že to druhé světlo je v okamžiku prasknutí toho prvního více namáháno, ale to je nesmysl. Každý světlomet je totiž zapojen samostatně a důvodem k tomu, že pravděpodobně selže i ten druhý v krátké době, je stejná doba používání obou žárovek.